Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-08, 09:07
eliat.t eliat.t är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2017
Standard Ansökan till förening med en liten betalningsanmärkning?

Har sökt runt lite på forumet och endast hittat en del gamla trådar.

Jag och min sambo skrev igår på överlåtelseavtal för vår första bostadsrätt. Ansökan om medlemskap skrevs is amband med detta och är nu inskickat.

Jag har dessvärre en liten anmärkning på ynka 3990kr från CSN som går ut 2017-12-14 som beror på att jag efter examen flyttade runt en hel del och jag helt enkelt inte fick fakturorna innan det var för sent.

Vi har tagit ett lån på 85% belåning som banken (en av storbankerna) beviljat.

Jag är 27 och sambon 29, båda med tillsvidareanställning.

Min årsinkomst 2016: 417 000
Beräknad årsinkomst 2017: ca 650 000

Sambos årsinkomst: 330 000

Skulder, ca 114 000kr var till CSN.

Nu till mina frågor:
  • Finns det risk för att BRF nekar vår ansökan?
  • Ansökan skickades in igår, borde jag ringa/maila ordföranad, förklarare varför anmärkningen finns där och skicka hen kompletterande uppgifter likt dem banken ville ha, alltså arbetsgivarintyg och lönespecifikationer?
Svara med citat
Gammal 2017-09-08, 10:29
Thomas_A Thomas_A är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2012
Standard

Kan inte tänka mig att det finns några som helst problem, gör inget förrän du fått besked om medlemskap.
Svara med citat
Gammal 2017-09-08, 12:44
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

En förening får inte bedöma medlemskap utifrån historisk ekonomisk vandel så till vida det inte är kopplat till tidigare boende.

Den ekonomiska avvägningen som skall göras avser framåt i tiden, d v s om ni bedöms kunna klara av att betala era månadsavgifter i framtiden.

Det går alltså utmärkt att söka medlemskap där en kreditupplysning (som alltid bygger på dåtid) visar på 0 Kr i inkomst, så länge som man kan visa att från och med nu uppbär tillräckliga intäkter.

Övriga kriterier som skall bedömas är er vandel i tidigare boenden, d v s om ni varit extremt störande et c.

Ingenting annat får ligga till grund för godkännande eller avslag av er medlemsansökan.

Rent allmänt kan man tillägga att kreditupplysning som instrument vid medlemsprövningar är helt onödigt, och enda anledningen att det används är att det finns aktörer som tjänar pengar på detta (banker, upplysningscentralen och framförallt förvaltarorganisationerna). Föreningar som tillämpar detta blir alltså lurade eftersom det inte finns något stöd i lag för att åberopa sådan handling i alla fall.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ännu en fråga om andelstal och kostnader - Nya stora lån till liten BRF Angis Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2016-01-21 23:06
Ansökan förening Yonna Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2015-11-18 20:56
Bli av med betalningsanmärkning Drutten Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2015-02-11 17:48
Ansökan till Hyresnämnden? AKUT HJÄLP! bassetasseQ Bostadsrättsforum 6 2013-12-13 13:03
Brf med betalningsanmärkning Sandlådan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2011-05-18 16:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:18.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare