Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-16, 22:17
kula kula är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard Stämd av föreningen, sitter i styrelsen

Hej

I min förening så har vi en extra stämma om ett par månader då vi måste välja 3 nya ledamöter.

Min fråga är följande:

Vi har idag en gammal ordförande som sitter som suppelant sedan i April, i vår förening, som nu önskar kandidera som ordinare ledamot MEN problemet är att sedan hon satt som ordförande för ett par år sedan så har hon blivit stämd av föreningen då hon renoverade sitt badrum och lät föreningen stå för en stor del av summan.

Hon har förlorat i domstol och har betalat detta som domen krävde för 2 år sedan.

Finns det några reglemente som säjer att om du har en dom mot föreningen att du inte får ställa upp då som ledamot?

Hon kommer inte att få ordförande eller ekonomirollen igen, utan troligtvis bara sekreterare eller protokollförande..

Hur ska valberedningen agera i detta fall?
Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 14:05
Lännqvist Lännqvist är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jul 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kula Visa inlägg
Hej

Hur ska valberedningen agera i detta fall?
Jag kan inte någon som helst anledning till varför valberedningen skulle nominera en sådan person. Även om skulden är betald har ju personen i fråga visat sig opålitlig i sitt förvaltande av föreningen. Att det förra gången gick så långt som till domstol bevisar att personen inte ansett sig ha gjort något fel till att börja med, vilket berättar en del om den grundläggande etik hon har. Ej lämplig för styrelsearbete över huvudtaget är min slutsats.

Jag skulle uppmana valberedningen att vara extra noggrann med att det finns tillräckligt med nomineringar, så hon inte kan halka in på ett bananskal.

Lita aldrig på att styrelsen är på din sida.
HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Gammal 2011-07-17, 15:41
kula kula är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard Tack

Problemet är bara att även som Valberedningen får in tillräckligt med intresserade medlemmar så är hon "älskad" av tidigare medlemmar som inte vet något om detta och därmed alltid blir föreslagen av dessa medlemmar.

Hur ska valberedningen/styrelsen agera?
Bör övriga medlemmar få denna information i samband med att valberedningen väljer att inte nominera henne?
Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 01:23
Exa-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av kula Visa inlägg
Hur ska valberedningen/styrelsen agera?
Bör övriga medlemmar få denna information i samband med att valberedningen väljer att inte nominera henne?
Jag tycker det i alla fall. Men jag kan inte uttala mig om det är juridiskt korrekt.

Kan man polisanmälas för förtal om det man säger är verifierbart sant? En arbetskamrat till mig har gått juristutbildning. Jag får fråga honom när jag kommer ihåg.

HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 08:29
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Lännqvist Visa inlägg
Jag tycker det i alla fall. Men jag kan inte uttala mig om det är juridiskt korrekt.

Kan man polisanmälas för förtal om det man säger är verifierbart sant? En arbetskamrat till mig har gått juristutbildning. Jag får fråga honom när jag kommer ihåg.
Jo, man kan både bli polisanmäld och fälld även om det man säger är verifierbart sant.

Lagtexten säger att
Citat:
1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 10:47
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Men att berätta att personen av domstol förpliktades att betala en summa pengar till föreningen kan väl knappast räknas som förtal ?
Svara med citat
Gammal 2011-07-18, 13:33
Exa-medlem

Standard

Jag tokar det så att andra meningen i paragraf 1 säger att det är försvarbart, speciellt eftersom informationen är relevant. Även om personen i fråga inte kommer att vara firmatecknare, så är det ju så att styrelsen tar ekonomiska beslut och då kommer hon ju att vara medansvarig. Det är knappast önskvärt att "klandervärda" personer gör det.
Alltså är det viktigt att de som röstar får reda på hur det ligger till.

HSB Guldsmeden, Kumla
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ytterdörren sitter löst i brf Crassus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2011-03-30 11:15
Ordförande i brf sitter på flera stolar Ada Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2011-01-11 10:52
Får en som inte är medlem i föreningen ingå i styrelsen? Jereri Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-09-21 21:59
Förskingring i HSB-brf - Ledamöterna sitter kvar i styrelsen! Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2008-04-23 12:58

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:02.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare