Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-13, 22:32
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Korsdraget, du verkar missnöjd med att din förening är med i HSB eller riksbyggen.

Då påminner jag gärna att de har endast en röst. Enkelt att manövrera förbi alltså.

Och det går bra att lämna organisationen.

Så detta är inget verkligt problem, för den förening som vill ta tag i frågan.
Svara med citat
Gammal 2013-12-13, 22:45
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Hemligt

Du ska inte raljera. Jag har stora problem, ja.
Du glömde dock sista meningen: vi är många som har problem.

Det här var en bra förening tills det kom in en fel person i styrelsen.
Jag ordnar upp det nu! Jag har rättigheter har jag förstått. Det ska jag berätta om när allt är klart.

Men eftersom du är så klok: Ge ett tips på hur jag ska välja ny förening?
Kriteria nr 1: varmt och dragfritt, ingen fukt och mögel.
Svara med citat
Gammal 2013-12-14, 00:32
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Korsdraget, jag förstår inte hur det kan komma sig att din gamla privata förening kan gå i HSB:s ledband. Förstår heller inte att det inte är föreningens medlemmar som beslutar om era stadgar. Måste vara mesar som bor i din förening, kan väl inte vara enbart styrelsens fel. Även om ni har anlitat HSB som förvaltare, så kan inte HSB reglerna gälla er som är, enligt dina tidigare uppgifter en privat förening.
Gammal 2013-12-14, 14:09
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Glad Hemligt..

Kluringen, vet du det förstår inte jag heller.
De kom in här eftersom en ny ordförande snabbt vann allas förtroende.
Att gick för sig har jag nu förstått berodde på att jättemånga var politiska S.
Jag lägger mig aldrig i politik, vill vara neutral mht mitt yrke, men jag har nu fått sagt till mig att de är närmast chockerade över hur deras frågor blivit behandlat, dvs de får inga svar.

Det som sedan hände var det hemska beslutet om fönster och ventilation utan bygglov.
Allt som därefter har hänt beror nog på att de vill dölja det som gått fel. Men det är för sent, en offentlig process är startat. Det ser bra ut. Styrelsens repr har lämnat oss hux flux. Det har bytts till ny teknisk förvaltare.Kommunens BN byter ut folk och nu har de kontaktat mig om byggskadorna. Det sker mycket runt detta nu. Lst och Boverket bevakar, samt att en del av det här vet två ministrars kansli om.

Jag vill berätta ett exempel: Vi har tagit fram underlag 2 gånger till extra stämma. Ordförande från en domstol utsett av HSB leder mötet och ordnar allt till HSBs fördel. Vid senaste mötet hade vi tom via styrelsen fått ordf från SBC. Då ringer HSB till SBC och avställer ordf. Vi fick nys om det och fick fram en ny från Hyresnämnden. Då travar HSB in med 4 höjdare + förslag till ordf från rätten. Vilken cirkus. Det är nu ca 10 mnd sen.
Jag är en fixare så grannar vänder sig till mig och de föreslår mig att ta över. Jag backar eftersom min kropp inte orkar, men jag erbjuder mig som adjungerad. Då skriker rösten från HSB nej, detta sker år efter år tydligen. 3 kassörer har hoppat av, eftersom vi är siamesisk tvilling med de upa som tagit över.
Visst kan jag sälja och dra, 100 st gjorde det förra året, men det tycker jag är oärligt mht vetskapen om skadorna. Det kostar mycket energi också att flytta från nåt som jag själv prioriterat högt.

Men nu som sagt har jag förstått att jag kan driva det här helt ensam. Dessutom har jag möjlighet nu att väcka till liv en tidigare polisanmälan som gjordes i grupp, men som då lades ner. Nya fakta har tillkommit och då ändrar sig läget från civilrättsligt till brottsligt.
Allt här beror nu på vad jag orkar med som sagt. Skulle gärna sett att flera bidrog till insamlandet av fakta. Men när 100 flyttat och ingen vågar gå in i styrelsen då är det problem. Ser trots allt lite ljusare ut nu när HSB själva bytt ut folk och att tillsynen startats.

Det är gott för mig att du hörde av dig. Du bor ju ungefär som jag privat och gammalt. Jag ser att ni förberett komponentredovisningen och det är intressant för oss här.
Jag skicker en hälsning privat så kanske vi kan hitta ett sätt att anlita dig hos oss på sikt. Först tillsyn, domstol och sen hör jag av mig.
Åter tack för vänlig hälsning Kluringen.
korsdraget
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Underhållsplan Dallas Bostadsrättsforum 12 2016-03-27 22:34
Köpare måste väl vara medlemmar? Hallmat Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2012-12-07 22:26
Vem bestämmer val av målarfärg i trapphuset? Styrelsen, eller alla medlemmar/boende? HenrikB Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 11 2012-03-09 09:43
Underhållsplan i brf? Granne Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 17 2011-01-10 20:41
Underhållsplan i brf tractors Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 33 2010-02-19 14:18

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:18.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare