Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-25, 10:50
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Garfunkel Visa inlägg
HSB kom ut med nytt stadgeförslag redan i slutet av september!
Vilket Borättexperten verkar ha missat!
Den hänvisningen är inget stadgeförslag, bara ett försöka att påvisa några av förändringarna, och är mycket ofullständigt. T ex omnämns inte att kallelsehandlingarna nu måste ut 2 veckor innan, och där ges ingen dispens.

Men du har rätt i att jag missat just detta Hsb-dokument, för jag hittar det ingenstans om jag söker på deras hemsida, och har heller inte fått denna information fastän vår förening tillhör Hsb, och vi diskuterat nya stadgar hela hösten!

Den information som ges på vissa Hsb-sidor är att en ny version "2011 version 5" ska bli klar i oktober. Vi får väl se...
Gammal 2016-10-25, 12:53
Garfunkels avatar
Garfunkel Garfunkel är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2015
Standard Klart och tydligt 2 veckor!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
Den hänvisningen är inget stadgeförslag, bara ett försöka att påvisa några av förändringarna, och är mycket ofullständigt. T ex omnämns inte att kallelsehandlingarna nu måste ut 2 veckor innan, och där ges ingen dispens.

Men du har rätt i att jag missat just detta Hsb-dokument, för jag hittar det ingenstans om jag söker på deras hemsida, och har heller inte fått denna information fastän vår förening tillhör Hsb, och vi diskuterat nya stadgar hela hösten!

Den information som ges på vissa Hsb-sidor är att en ny version "2011 version 5" ska bli klar i oktober. Vi får väl se...
Det står ju klart och tydligt "... kallelse 2 veckor, står något annat i stadgarna är de ogiltiga"!

Mitt svar var till clabbe som frågade om övergångsreglerna!

Kontakta medlemsansvarig i ditt HSB-distrikt för att få förslag till version 5 av stadgarna. Jag har haft dem sedan början av oktober.
Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 08:25
Tomas1234567 Tomas1234567 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Hej

Jag undrar vad konsekvensen är om en förening inte justerar sina stadgar, i enlighet med de ändringar som skett? T.ex. att stadgar anger "tidigast fyra veckor", där den nya lagen säger "senast sex veckor".
Betyder detta att "allt som står stadgarna" sätts ur spel?
Eller är det utan juridiska konsekvenser så länge man följer den nya lagens regler? Om t.ex. en stämma utlysts utanför den lagstadgade tidsrymden så kan allt på denna stämma anses vara ogiltigt? Men om man håller sig inom denna tidsrymd är det ok?
Svara med citat
Gammal 2018-03-08, 08:43
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Lag gäller före stadga. Att kontinuerligt uppdatera föreningens stadga är alltså ett sätt att säkerställa att just sådana oklarheter som du beskriver inte uppstår.

En stämma är giltig så länge ingen klandrar den. Om klander sker kommer det som står i lag gälla och risken finns alltså att ni får ta om en stämma ifall kallelsen inte hållit sig inom lagens nya tidsgränser. Det är dock mycket ovanligt att en stämma behöver tas om av denna anledningen.

Det finns föreningar med oförändrad stadga sedan 20-30-40 eller 50 år som fungerar utan problem.

Man skall komma ihåg att det finns ett starkt "branschintresse" för att föreningarna skal ändra sina stadga hela tiden som inte grundar sig i välvilja om föreningarna, utan istället bottnar i rent affärsmässiga orsaker för att förvaltningsbolagen vill sälja konsulttimmar.

Smart förening plockar fram aktuella lagändringar från Google och genomför stadgeändring på egen hand löpande med 5-6 års mellanrum.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Behöver styrelsen inte följa stadgarna? Micki Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 7 2012-10-14 14:03
Medlem bryter mot stadgarna i brf om andrahandsuthyrning Kiton Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 13 2011-11-06 23:32
LEF överordnad stadgarna för bostadsrättsföreningen? delphi Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 15 2010-05-20 23:33
Fel i SBC-stadgarna för brf jämfört med lagen - Hur rätta upp? tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-03-10 13:37
Revisorn ska ej revidera styrelse/VD enl. Ernst & Young Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2008-04-11 10:53

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:22.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare