Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-16, 23:38
knut knut är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2014
Standard Störande ljud och användartiden

Min lägenhet ligger under en relaxavd som får användas mellan 8 -23 varje dag. Vissa personer som använder denna respekterar ej tider utan kan hålla på att bada fram til kl 01:00 och samtidigt klampa i golvet så att vi ej får sova. Har vid ett flertal tillfällen påtalat detta till ordförande som säger att han ej kan göra något för tillfället då han vill stänga men ej övriga styrelsen.

Har blivit ombedd att kontakta byggföretaget då det är ett hus som är ung 1,5 år gammalt och samtidigt skall han göra så. Började prata med byggaren i nov-13 och påtalade problemet och nu i juni lades en ljuddämpande matta däruppe, där det mesta gåendet sker. Tyvärr har det ej
hjälpt och jag har igen gått på ordförande som säger att han ej kan göra något mer än att kontakta byggföretaget och be om ytterligare åtgärder.

Han har gjort så och blivit lovad under Q3-14 att det skall isoleras mer ?
Nu har det snart gått 1 år med oljud och ej respekt för tider som gäller.

Jag litar ej att något kommer att ske, känner inget gehör för mina problem vi är spända som stålfjäderar inför kvällarna då relaxen oftast används, många gånger efter 23. Har blivit ombedd att hålla k.... och gå och lägga mig när jag knackat på efter 23.

Skall jag och min fru finna oss i detta eller vad kan vi göra ?

Vi vill helst inte behöva flytta då vi tycker mycket om vår lägenhet
Svara med citat
Gammal 2014-07-17, 12:05
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Försök kontakta kommunen

Om du inte råkar vara mycket god vän med någon/några andra medlemmar i föreningen bör du inte räkna med att någon annan kommer att vilja stödja dig och blanda sig in i konflikten du har med dem som använder relaxavdelningen på otillåtet sena tider t.ex. den person som bad dig hålla käften.
Det är nog tyvärr inte särskilt många medlemmar som vill riskera att för någon annans skull bli ovän med den styrelsemajoritet som inte vill agera.
Du ska därför inte bli förvånad om du upptäcker att den s.k. demokratin i en bostadsrättsförening kan betyda att de flesta struntar i alla andras problem, dvs om minoriteten förlorar behöver det inte betyda att majoriteten hade rätt utan det kan betyda att majoriteten saknade tillräckligt med civilkurage för att ta ställning för vad som är rätt och vad som är fel.
(och självklart vore det rätta att kräva att tiderna för relaxavdelningen ska respekteras !)

Om du som BRF-medlem vill ha ett problem åtgärdat så kan det krävas att du har så tur att en majoritet av medlemmarna har samma problem eller att du är kompis med styrelsemajoriteten och att de av den anledningen vill hjälpa dig.
Om du är ensam om ett problem och inte har tillräckligt med kompisar i styrelsen/föreningen kan du däremot tvingas konstatera att objektiva ställningstaganden lyser med sin frånvaro.

Om respektlösa medlemmar väsnas till kl 01 i relaxavdelningen trots att reglerna säger att den inte får användas efter kl 23 borde det vara självklart att det är medlemmarna som missköter sig som ska flytta (avhysas) och inte den som har oturen att råka bo intill lokalen och drabbas av störningarna från den/de medlemmar som missköter sig.
Detta borde vara en lika självklar utgångspunkt som att ett mobbat barn ska inte tvingas byta skola utan det borde vara mobbaren som ska tvingas flytta.
Tyvärr ser dock inte verkligheten alltid ut på det sättet i en BRF, och detta kan bli en mycket bitter lärdom för dem som är naiva (vilket jag själv var) och har inbillat sig att majoriteten av vanligt folk har något slags civilkurage.
När man själv har hamnat i en situation där majoriteten inte bryr sig om vad som är rätt eller fel (så länge majoriteten själva inte är drabbade) så tvingas man konstatera vilket tragiskt systemfel det är med en bostadsrättslag som naivt och felaktigt förutsätter att eftersom en BRF är en "demokrati" så kommer korrekta och rättvisa beslut att fattas av styrelsen och medlemmarna.

Mitt förslag är att du försöker kontakta kommunen och hoppas på att de kommer att kunna hjälpa dig.
(vilket kanske inte är så sannolikt att de kan, men värt ett försök i alla fall)
Jag vet inte vilken kommun du tillhör men många (alla?) kommuner kan ta emot anmälningar om störningar, t.ex. Sollentuna kommun har en särskild blankett med "Anmälan om olägenhet" för den som bor i bostadsrätt eller hyresrätt:
http://www.sollentuna.se/Sollentuna-...stad-och-tomt/

Citat:
Ursprungligen skrivet av knut Visa inlägg
Vi vill helst inte behöva flytta då vi tycker mycket om vår lägenhet
Om ni nu flyttar utan att först ha löst problemet med att få störningarna att upphöra måste du också fundera på vad du ska säga till köparen av din lägenhet.
Ditt dilemma blir då att välja mellan:
(1) Informera spekulanterna/budgivarna om problemet med de återkommande störningarna, vilket innebär en värdeminskning i budgivningen men ett gott samvete för dig som då har varit ärlig.
(2) Inte informera spekulanterna/budgivarna om problemet med de återkommande störningarna (som kan vara svårt att upptäcka med vanlig undersökningsplikt) vilket innebär att du lämpar över problemet på köparen som en otrevlig överraskning efter inflyttning och efter kl 23, men med ett sannolikt bättre försäljningspris (jämfört med om du hade informerat).
(angående detta, läs gärna t.ex. tråden Väsentligt fel?)
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Knäppande ljud i väggarna - vad göra? wenne Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2017-07-10 11:38
Problem med ljud från rör/pumprum Perforex Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2012-03-02 15:44
Störande medlem i Brf Jimpanlimpan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-09-13 12:37
Störning i brf av ljud utifrån en till som är trött Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2011-08-23 16:15
Störande grannar i brf BerraBorrare Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2008-04-08 12:20

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare