Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-17, 03:53
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Öppna protokoll kan bl.a. motverka problemet med att fel personer sitter i styrelsen

Jag har i en annan tråd ("Erfarenheter från verkligheten angående öppna styrelseprotokoll ?") blivit tillfrågad om min ståndpunkt angående öppna styrelseprotokoll.
Syftet med den tråden var dock att den skulle vara fokuserad på faktiska erfarenheter från dem som har haft öppna protokoll, vilket jag inte har.
Det är svårt att på förhand veta om min personliga ståndpunkt om öppna protokoll kommer att resultera i att många vill uttrycka avvikande åsikter, och då skulle den nämnda trådens syfte urholkas, så därför tar jag nu mitt svar i en separat tråd.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Kan du berätta vilket ståndpunkt du har angående om styrelseprotokoll skall vara offentligt eller inte?
Kan du sedan motivera din ståndpunkt?
Min ståndpunkt är att det vore önskvärt med öppna styrelseprotokoll.
Min motivering är följande tre anledningar:
1. Öppna protokoll kan ge medlemmarna en viss insyn i vad styrelsen som helhet ägnar sig åt och vilka beslut de fattar åt föreningen.
2. Öppna protokoll kan ge medlemmarna en viss insyn i vad enskilda ledamöter tycker i olika sakfrågor om de vågar reservera sig med avvikande åsikter.
3. Jag tror att öppna protokoll kan medföra att vissa olämpliga och oansvariga personer håller sig borta från styrelsen.

Nedan preciserar jag lite närmare hur jag menar för respektive punkt:

1. Öppna protokoll kan ge medlemmarna en viss insyn i vad styrelsen som helhet ägnar sig åt och vilka beslut de fattar åt föreningen.

Det som jag främst vill förtydliga här är användandet av orden "kan" och "viss".
Jag tycker nämligen det känns lite naivt att oreservat tro att "Öppna protokoll ger medlemmarna insyn ...".
Problemet är att om fel personer (som inte vill hålla medlemmarna informerade) sitter i styrelsen så hjälper det inte alltid med öppna protokoll för att medlemmarna ska bli informerade.
Ett protokoll är ju inget annat än ett dokument med sådan text som författarna har valt att skriva dit.
Om en styrelse vill undanhålla något så kan det utelämnas från protokollet.
Ovanstående skepticism är dock inget bra argument mot öppna protokoll.
Det finns naturligtvis seriösa och ansvarsfulla styrelseledamöter och då vore det intressant att som medlem kontinuerligt få ta del av deras beslut.
Även om man har en mindre seriös styrelse vore det bra med öppna protokoll eftersom de knappast kan undanhålla allt och uppvisa helt tomma protokoll efter varje möte, så en viss insyn bör man alltid kunna få och det är bättre med lite insyn än ingen insyn alls.

2. Öppna protokoll kan ge medlemmarna en viss insyn i vad enskilda ledamöter tycker i olika sakfrågor och om de vågar reservera sig med avvikande åsikter.

Angående detta så finns det nog en hel del föreningar med ledamöter som inte vågar stå upp för avvikande åsikter.
Jag misstänker att det är ganska vanligt med folk som tycker att man ska vara lojala inom styrelsen dvs att man måste vara officiellt eniga även om egentligen tycker annorlunda.

Om man bortser från ovanstående skepticism och skulle leka med tanken att ledamöterna faktiskt vågar stå upp för sina avvikande åsikter så handlar detta om något så grundläggande som principen för ett personval.
Hur ska man i ett personval kunna välja mellan olika personer om man inte vet något alls om hur de skiljer sig åt i sina uppfattningar, dvs vem av dem brukar ha åsikter som bäst överensstämmer med mina.

Om det vore så fantastiskt bra att man i en förening med öppna protokoll under det senaste året har kunnat läsa protokoll som innehåller många reservationer dvs ledamöter som tydligt vågar stå för sina egna avvikande åsikter, ja då skulle det kunna bli ett meningsfullt personval på en årsstämma.
(istället för att automatiskt återvälja dem som kandiderar utan att veta något alls om huruvida de förtjänar förnyat förtroende eller inte)

En person som inte har varit med i styrelsen under året men som vill kandidera kan då påtala sådana beslut som man tycker var dåliga som vissa av de sittande ledamöterna har röstat på och kan informera stämmans väljare/medlemmar om hur man själv skulle ha velat agera om man hade varit med i styrelsen.

Det är ungefär så det brukar fungera för förtroendevalda politiker, dvs den som har en historik (t.ex. statsministern på nationell nivå) i maktposition måste ta ansvar för sitt maktutövande och vara beredd på att kritiseras av oppositionsledaren som vill ta över istället.

Man vill ju helt enkelt veta något om den som söker förnyat förtroende.
Angående den förekommande åsikten att
"Det är sällan möjligt att bedöma en enskild ledamots prestationer genom att läsa i ett styrelseprotokoll" så kan man säga att det blir verkligen inte heller lättare att bedöma en enskild ledamots prestationer genom att hela styrelsen officiellt alltid ska uppträda lojalt utan att någon uppvisar en avvikande åsikt.
I en brf vore det önskvärt (med avseende på personvalet av styrelseledamöter) om medlemmarna blir kontinuerligt informerade om inte bara hur ledamöterna röstar i själva besluten utan också om vilka ledamöter som drar det tyngsta lasset och får i uppdrag att jobba med att t.ex. ta fram beslutsunderlag till kommande styrelsemöte.

3. Jag tror att öppna protokoll kan medföra att vissa olämpliga och oansvariga personer håller sig borta från att vara med i styrelsen.

Jag tror att det finns många personer som betraktar ett styrelseuppdrag som en möjlighet att erhålla arvode och driva sin egen agenda utan att någon medlem har någon egentlig möjlighet att kontrollera vad ledamoten egentligen uträttar för föreningens medlemmar som betalar arvodet.
Om det är tydligt att ledamöterna kommar att kunna granskas av medlemmarna så tror jag att de oseriösa personerna kommer vara mindre beägna att kandidera och att de öppna protokollen därmed kan vara en bidragande faktor till att
öka möjligheten att rätt personer hamnar i styrelsen.
Om du som läsare nu tror/tycker/hoppas att revisorn utför någon egentlig granskning (och att medlemmarna själva därför inte behöver granska styrelsen) så kan jag hänvisa till mitt inlägg i annan tråd om att ingen revisor granskade min förening under en 19,5 månaders-period (2012-01-01 -- 2013-08-14).
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur viktigt är det att hålla hemsidan uppdaterad med vilka som sitter i styrelsen ? Tomas Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 13 2013-05-26 06:39
Köpa en ombildad hyresrätt till bostadsrätt när jag sitter i styrelsen? Kiton Bostadsrättsforum 3 2013-03-23 22:18
Kan öppna protokoll plötsligt bli slutna? MirrPing Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 11 2012-09-14 13:03
Stämd av föreningen, sitter i styrelsen kula Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 6 2011-07-18 13:33
Förskingring i HSB-brf - Ledamöterna sitter kvar i styrelsen! Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 1 2008-04-23 12:58

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:49.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare