Visa ett inlägg
Gammal 2013-08-11, 01:57
Anders77 Anders77 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2013
Standard Angående valberedningens arbete och förslag

Jag är för andra året i rad med i valberedningen, första året som sammankallande.

Föregående år var arbetet fullt av brister då hela valberedningen var ny och inga gamla medlemmar fanns att fråga hur det skulle gå till. Till saken hör också att valberedningen har dom senaste året fungerat mindre bra. Det finns ej heller någon arbetsordning bestämd av stämman att jobba efter.

Vi har i alla fall försökt lära oss av våra misstag och har inför årets stämma, gjort ordning enkäter med intervju frågor till ledamöter vars mandatperiod går i år, samt till nominerade/intresserade medlemmar.

Dagen efter att vi delat ut enkäten till de ledamöter/suppleanter som berörs fick jag en utskällning utan dess like, av våran ordförande. För att delat ut enkäten.
Den var detsamma som en misstroendeförklaring osv. mot honom ( han är en av de ledamöter vars mandat slutar i år) och om det var så kunde han ju avgå på en gång istället.

Lite tråkigt bemötande när valberedningen börja fungera.

Nu till min frågeställning:

1. Kan styrelsen/ordförande hindra oss att skicka ut någon enkät (frågorna taga mesta dels från detta forum) till ledamöterna/nominerade?

2. Måste enkäterna godkännas av styrelsen/ordförande?

3. Det är många som ogillar ordförande i våran förening, och vi har en nominerad som är villig att över posten som ordförande. Om sittande ordförande vill ställa upp till omval, måste vi då nominera honom först?

4. Vad är praxis? Om ledamöter vill ställa till omval, skall dom nomineras först eller är det fritt för valberedning att föreslå någon annan?

5. Om valberedning kan föreslå andra, måste vi ange några skäl för de ledamöter som nekas omval?

6. Skall valberedningen även redovisa vilka som ville ställa upp till omval respektive blivit nominerade styrelsen?

Med vänlig hälsning
Anders
Svara med citat