Visa ett inlägg
Gammal 2019-03-09, 08:10
brf_titanic brf_titanic är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: May 2018
Standard Fotograferingsförbud på föreningens mark

BRF Titanics styrelse har nyligen beslutat om fotograferingsförbud på föreningens mark. Enligt förbudet får man inte fotografera varken på gemensamma ytor utomhus, föreningens hus/fasad eller på "egen" uteplats... Man får bara fotografera inne i sin egen bostadsrätt.
Det finns ingen skylt uppsatt på föreningens område som upplyser om förbudet och det finns inget sådant förbud utfärdat av länsstyrelsen.

Jag har nu fått en varning från styrelsen gällande "överträdelse av fotograferingsförbud" då jag i ett mail till styrelsen illustrerar en fråga med hjälp av en bild på mitt hus (parhus) fasad.

Jag har varit i kontakt med både polis och datainspektionen och enligt dem finns det inget stöd i lagen för styrelsens fotograferingsförbud. Tvärt om strider det mot yttrandefriheten osv.

Men... jag har lärt mig att som minoritet (3 av 4 medlemmar sitter i styrelsen) i en pytte liten förening med en maktmissbrukande styrelse kan allt hända... Kan styrelsen säga upp min nyttjanderätt pga av att jag bryter mot styrelsens fotograferingsförbud även om det inte finns stöd för det enligt polis och datainspektionen?
Svara med citat