Visa ett inlägg
Gammal 2018-05-06, 12:46
brf_titanic brf_titanic är inte inloggad
Giga-medlem

Reg.datum: May 2018
Standard

Pensionär, här kommer svar på dina frågor:

1. Styrelsen tar väl knappast ut ett arvode för sina möten (som du då ensam skulle betala för)?

När jag satt i styrelsen i 5,5 år tog vi inte ut något arvode. Men from nästa stämma (om en vecka) vill styrelsen ta beslut om arvoden.

2. Hur lyder argumentationen för att inte låta alla vara med på styrelsens sammanträden? Det vore ju onekligen det enklaste och mest rimliga. Har ni upprättat stadgar som säger att styrelsen ska bestå av 4 medlemmar, i en förening bestående av fem medlemmar?

När jag röstades ut fanns det egentligen inget "officiellt" argument. Det inofficiella... Att få bort mig, så styrelsen kunde ta om beslutet ang bulvanöverlåtelsen till styrelseordförandes mamma (jag röstade nej och hade utslagsrösten). Vilket dom direkt också gjorde.

Vi har stadgar som säger minst 3 högst 5. Jag har argumenterat och föreslagit en ändring av stadgarna så att det ovillkorligt alltid ska vara en representant från varje lägenhet. Men igen... jag är en minoritet...

3. Får du läsa styrelseprotokollen?

NEJ! Absolut förbjudet. Får knappt ta del av stämmoprotokoll...

4. Har ni stämma en gång per år? På en sådan borde du ha 25 procents inflytande. Vilket ju blir utan mening i en situation som denna.

Vi har stämma. Men eftersom styrelsen även är medlemmar... så är jag altid i minoritet...

5. Om inte, kan du alltså inte skriva motion för att själv få närvara och argumentera för din sak! (De tar beslut som en styrelse inte har behörighet att göra) osv.

Styrelsen har sina egna regler och lagar, svarar inte på frågor. Tar inga av mina argument i beaktning... Dom har "inofficiella" möten som jag inte blir bjuden till... När mina punkter på dagordningen ska behandlas går styrelsen ut, och efter hen alla andra ledamöter...

6. Får du någon bakgrundsinformation om, dvs motiv för de beslut som tas?

NEJ! Får ingen bakgrundsinformation! Styrelsen kallade tex till en extra stämma nästa vecka... Vi ska ta beslut ang hundra tusentals kronors byggen... och jag har inte fått ta del av budget, offert osv. Har mailat styrelsen flera ggr att jag inte fått tillräckligt med beslutsunderlag för att kunna ta ett beslut nästa vecka... inget svar... Men beslut kommer ändå tas... så är det alltid...

7. Vem utses att vara revisor?

Föreningen har inte haft någon revisor sedan den startades 2011! Jag har protesterat och argumenterat... minoritet igen...
Men eftersom jag kontaktat bolagsverket... fick styrelsen eld i baken och kallade till en stämma, där styrelsen föreslog "sin" revisor och sedan röstade igenom hen. När jag informerade revisorn om situationen i föreningen valde hen att inte påbörja uppdraget, pga rädsla för revisorsinspektionen... Förening har alltså ingen revisor...
Svara med citat