Visa ett inlägg
Gammal 2018-05-06, 11:48
Pensionär Pensionär är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av brf_titanic Visa inlägg
Bor i en Brf bestående av 4 lgh (2 parhus).
Från att föreningen bildades har styrelsen alltid bestått av en representant från varje lägenhet och alla i föreningen har fått möjlighet att påverka och ta del av samma information.
Under 2016/2017 såldes 3/4 lägenheter och nya medlemmar/styrelseledamöter flyttade in. Två av lägenheterna bebos av par som är vänner sedan tidigare. Under 2017 har dessa två nya par försökt driva igenom olika byggen som främst gynnar dom. För att få igenom det har dom "mutat" styrelseordförande, vilket har resulterat i en klubb av "ömsesidig beundran" som gör mer eller mindre olagliga tjänster och gentjänster åt varandra.
...
När jag försökte sätta stopp för det, så röstade man ut mig ur styrelsen.
..
Styrelsen består nu av ledamöter som representerar 3/4 lägenheter.
....
Den enda medlem i föreningen som inte får samma information och möjlighet att påverka, är jag.
..
Styrelsen makttrippar dessutom och undanhåller information, tar beslut som en styrelse inte har behörighet att göra osv.

Finns det något som hindrar ett sådant här upplägg?
En onekligen mycket intressant förening. Hjälp till att informera oss andra om hur det kan se ut, när det inte råder harmoni (som här) i en liten förening.
1 Kan juridiken för bostadsrätt tillåta att en medlem ställs helt utanför beslutsordningen, genom att en medlem/hushåll får registreras som 2 medlemmar, om jag förstår rätt.

1 Styrelsen tar väl knappast ut ett arvode för sina möten (som du då ensam skulle betala för)?
2 Hur lyder argumentationen för att inte låta alla vara med på styrelsens sammanträden? Det vore ju onekligen det enklaste och mest rimliga. Har ni upprättat stadgar som säger att styrelsen ska bestå av 4 medlemmar, i en förening bestående av fem medlemmar?
3 Får du läsa styrelseprotokollen?
4 Har ni stämma en gång per år? På en sådan borde du ha 25 procents inflytande. Vilket ju blir utan mening i en situation som denna.
5 Om inte, kan du alltså inte skriva motion för att själv få närvara och argumentera för din sak!
( de tar beslut som en styrelse inte har behörighet att göra) osv.
4 Får du någon bakgrundsinformation om, dvs motiv för de beslut som tas?
5 Vem utses att vara revisor ?
Ni följer uppenbarligen inte den lagstiftning som finns i alla delar.
Men finns det några undantagsbestämmelser för de allra minsta föreningarna? Det blir ju problem.
Jag tänker t ex på kraven om stämma, och stämmans avsaknad av mening när den aldrig kan rösta mot styrelsens agerande.
Svara med citat