Visa ett inlägg
Gammal 2021-11-23, 12:40
Nhtnht Nhtnht är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Nov 2020
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Förtydligande:

När man kommer ner i en genomsnittstakt på 1 hyresrätt eller lägre såld/år kommer alltså behovet av intäkter öka. Antingen höjer man avskrivningarna och anpassar årsavgifterna så att man fortsatt redovisar kring 0-resultat eller så får man lära sig att det behöver redovisas vinst ca 1-3 miljoner/år lite olika beroende på vad som görs enskilda år.

Och så om jag skall kritisera någonting: Det faktum att föreningen står för medlemmarna BRF-tillägg på hemförsäkringen. Detta är en dyr lösning som inte är bra för varken medlemmar eller förening i längden och dessutom tvärt emot BRF-tanken:

Du som innehavare skall själv underhålla, byta ut, reparera och försäkra din del av föreningen.

(I och med att föreningen går in och "tar" en del av innehavarens ansvar så luckras hela ansvarsdelen upp vilket skapar otydlighet i vars och ens ansvar som innehavare). (Dyrare = därför att vid skador blir det samma försäkringsbolag som företräder båda parterna = det finns ingen incitament för försäkringsbolaget att skydda sin part (och därmed sitt eget ekonomiska intresse) istället så tenderar försäkringsfallen utredas mot den part som innehar den högsta självrisken).
Angående BRF tillägg på försäkringen. Vi upplevde det positivt att ha en part att prata med när en vattenskada inträffade i vår förening. Skulle borättsinnehavaren ha egen försäkring så skulle det bli två parter att hantera. Sedan är det en garanti att det faktiskt finns ett försäkringsskydd så man slipper inleda någon juridisk process. Det är inte en dyr lösning (billigare än vad jag hade privat) så jag har svårt att se nackdelarna?
Svara med citat