Ämne: Om motioner
Visa ett inlägg
Gammal 2014-04-15, 11:59
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag tror det svaret beror på att många motioner just inte är motioner, utan snarare önskemål från en medlem att styrelsen vaknar och tar tag i någon fråga.

Tex motion:

"Jag yrkar att föreningen anlägger en ny parkeringsplats på den gamla tennisbanan"

Detta är ju typiskt en sådan motion som lagen åsyftar, och den skall upp i stämma. Men betydligt vanligare är av typen:

"Jag yrkar på att styrelsen rustar upp cykelrummet vid 3 A, det är inte ommålat sedan 1970 och fullt av övergivna cyklar"

Här efterfrågas en åtgärd som egentligen faller under styrelsens ordinarie underhållsansvar, och motionären uttrycker ju en besvikelse över att detta arbete haltar.
Här kan styrelsen ta motionen som en vanlig fråga, klubba den på styrelsemöte, och därefter fråga motionären om den är nöjd med styrelsens beslut:

Styrelsen: Vi har beslutat att göra i ordning alla cykelrum detta år, och börjar nu med att köra en upplappningskampanj för att identifiera övergivna cyklar. Efter sommaren kommer en målare hit och målar om alla cykelrum, samt att vi beslutat att byta belysning och byta ut de defekta dörrstängarna.

Är du nöjd med det, och kan tänka dig att dra tillbaka din motion?

Förfarandet syftar till att upprätthålla åtskillnaden mellan styrelsens och stämmans uppgifter. Detta för att luckras dessa gränser ut (att stämman börjar besluta upprepade gånger kring rent underhåll), så tappar styrelsen insikt om sitt ansvar och trappar troligen ner sitt engagemang. Och stämman tror att det hänger på dem att upprätthålla ett godtagbart styrelsearbete.
Svara med citat