Visa ett inlägg
Gammal 2009-11-26, 13:36
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av clabbe Visa inlägg
Totiki, hur ska man kunna motivera att man gör vinst på garagen? Är det för avsättning till framtida investeringar? Jag har för mig att du på andra ställen i detta forum argumenterat för att bostadsrättsföreningar ska ha som mål att gå jämnt upp varje år.
Enligt portalparagrafen "medlemmarnas ekonomiska intresse".
Lokaler är ett elände för föreningarna ifall det inte finns en optimal situation som är likvärdig för varje borätt eller att lokalerna kan delas av alla medlemmar.

Kan man inte uppnå ovanstående skall lokalerna berika alla medlemmar likvärdigt på annat vis, exempelvis ekonomiskt.
Detta kan man uppnå genom att se till att lokalerna i första hand inte är en belastning för medlemmarna. För styrelsen är de en belastning under alla förhållanden, eftersom lokalerna måste underhållas och omhändertas. Detta extra arbete skall inte övriga BRH behöva betala för heller. Dessutom kan övriga BRH ha olägenheter av garagen p g a. avgaser, biltrafik m m.

Kan man då genom ett 10% vinstmål på garagen subventionera exempelvis styrelsearvodena på detta vis, så kommer det alla BR tillgodo och som kompensation för olägenheter. Kan man direkt styra att en viss del av styrelsearvodena är avhängigt vinstmålet för garagen så kommer marknadsmässiga hyror att införas fortare än kvickt och kötiden att halveras.

Jag vill särskilt påpeka att marknadsmässigt innebär att även marknaden har tillgång till lokalerna och inte enbart BRH. Sedan kanske man kan ha förtur som BRH ifall föreningen vill det.
Svara med citat