Visa ett inlägg
Gammal 2021-07-22, 16:37
Jaojaojao Jaojaojao är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jul 2021
Fråga styrelsen kräver att alla förändringar anmäls och godkänns

Styrelsen i min BRF-förening har gått ut med informationen om att ”alla förändringar” som hädanefter görs i bostadsrätten samt på upplåten mark ska skickas in för att godkännas. I BR ingår i vårt fall 300kvm mark som i ursprungsupplåtelseavtalet uppläts med BR. Det styrelsen åsyftar till är den punkt i föreningens stadgar om att ”väsentliga förändringar” inte får göras utan styrelsen godkännande. Det finns även en stadga som säger att ”Är lägenheten försedd med balkong, altan, mark eller uteplats får inte bostadsrättshavaren utan styrelsens tillstånd anbringa annat ytskikt än det ursprungliga”. Denna har dock ännu inte åberopats av styrelsen. Det finns inga stadgar som säger att bostadsrättshavare har anmälningsplikt för renoveringar till styrelsen i övrigt.

Min mening är att stadgan om att man inte får förändra ytskiktet på den mark som är upplåten med bostadsrätt inte bör gälla då den strider mot kap. 7 i BRL.. Har jag rätt i att detta är som att försöka tvinga medlemmar till att fråga om tillstånd för att kakla om badrum/måla om väggarna inomhus?

Vilka rättsfall kan jag hänvisa till i detta? Det tycks som att styrelsen anser att alla förändringar är väsentliga, att bostadsrättshavare därför måste anmäla alla förändringar och jämställer utbyggnad av trall/plattsättning istället för gräsmattor som ny- om- och tillbyggnationer. Eftersom att jag givetvis inte gjort något som bör kunna liknas vid ”väsentliga förändringar” eller något som enligt PBL kan liknas vid ny-, till- eller ombyggnation kommer jag inte agera ännu eller söka retroaktiva tillstånd, men det känns som en tidsfråga innan styrelsen knackar på dörren.

Mvh
Svara med citat