Visa ett inlägg
Gammal 2020-01-23, 12:26
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Trist att ni fått fel besked från början.

Svaret finns i er stadga och ni skulle givetvis läst i den innan ni vände er till ordföranden. Av stadga framgår att underhållsansvaret för till lgh dörren tillhörande behör ligger på respektive innehavare.

Sen har vi ju detta med att ni fått ett annat besked från början, samt att det inte är ni som beställt montaget. Där skulle ni ju kunna hävda detta, bevisa detsamma och därmed bestrida fakturan. Men tänk noga igenom konsekvenserna av ett sådant agerande! Dels riskerar ni att göra er ovänner med föreningen, dessutom riskerar ni att det skapas ett internt prejudikat inom föreningen i och med att alla har rätt till lika behandling. I förlängningen kan detta leda till att ni i fortsättning får betala er del för ALLAS brevinkast istället för endast ert eget just nu. Kostnaden tas via er avgiftsavi vilket:

1) leder till högre månadsavgifter allt annat lika än annars
2) gör att ni till slut har betalt en högre kostnad än annars
3) verkar negativt för värdet på er bostadsrätt

Två saker skall man ha klart för sig i bostadsrätt:

Ett är att det finns inga andra pengar än era egna. Medlemmarna betalar gemnesamt för allt som föreningen betalar, så ju mer föreningen bekostar, destå högre månadsavgifter = lägre överlåtelsepriser, trots att summorna över tid kommer bli i stort sett lika.

Och den andra konsekvensen av ocvvanståend förståelse är att varje gång föreningen kan ta ut en kostnad direkt från berörd medlem så är det alltså positivt, även för den medlemmen det berör.

Så jag hade betalat med ett leende - väl medveten om att den dagen jag säljer så kommer just detta sätt att hantera denna typ av kostnader att verka postivit på mitt försäljningspris.
Svara med citat