Visa ett inlägg
Gammal 2012-01-19, 18:54
Figgis Figgis är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Bygga trappa till källaren i brf? Bygglov?

Bor i en liten privatägd förening med 9 lägenheter och två hus. Huset jag bor i är ett äldre hus, som är renoverat 2008 då en Byggfirma startade föreningen, byggde de 9 lägenheterna och sålde sedan alltihop.

Huset är från 1920-talet någon gång, en (villa) med 3 lägenheter, en på vinden som och två 1.or på markplan.
Under min som ligger på markplan finns en källare som fungerat som ett förråd åt byggfirman. Men "servitutet" han hade gick ut och nu står utrymmet tomt.

Tanken var att ha en trapp från lägenheten ner, renovera källaren enligt alla krav och standarder som finns. Föreningen har gett sitt godkännande och släpper ärendet till mig som får driva det.

Är det inte lättast att "fortsätta" använda det som förråd, och lämna in en bygganmälan till kommunen angående trappan?
Vad jag sedan gör i mitt förråd vet ju ingen. För om jag inte ändrar användningsområde på utrymmet borde inget bygglov behövas. Sen kommer Jag överens med föreningen och skriver in i kontrakten att min bostad har rätten till att nyttja det. Även hyran.

Förrådet är ca 20 kvm och bara drygt 2 meter i takhöjd, med en liten liten glugg till fönster.
Svara med citat