Ämne: Avgift
Visa ett inlägg
Gammal 2022-01-18, 17:57
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Nhtnht Visa inlägg
Om man har ett par medlemmar som ofta är sen med att betala avgiften, ofta betalas den två veckor för sent tillsammans med påminnelseavgift. Ibland är styrelsen tvungen att skicka påminnelse mejl/sms för att avgiften ska betalas.

Kan ovanstående vara skäl till att förverka en borätt? Förstår att första steget kan vara att skicka en skriftlig varning,
Jag har svårt att tro att en domstol kommer att förverka en lägenhet under dessa premisser. Man kan alltid hota men i praktiken kommer den alltid att återvinnas. Kvar blir då att minimera det jobb styrelsen behöver utföra för att få in dessa pengar samt effekten av likviditetstappet.

Steg ett är att aktivera förseningsavgifter. Man har lagstadgad rätt till 60kr per försenad betalning efter 10 dagar. Sedan kan man ju göra en A4-mall där man endast fyller i dagens datum och lägger i deras brevlåda om de är sena. Att gå in med inkasso tar mer jobb och resurser. Jag anser att plocka dom där 60 kronorna räcker oftast och fyll sedan brevlådan med den färdiga mallen. Till slut så trillar nog polletten ner.

Det blir minimalt med jobb och dessa 60kr blir ju 720kr över hela året om de är sena varje gång.

Likviditetsmässigt så får man helt enkelt se till att skapa en extra buffert på 10tkr till. Man måste kunna klara likviditetstapp även under längre tid. Tråkigt men jag anser att man i styrelsen måste rigga förutsättningarna för den ekonomiska förvaltningen så att arbetsinsatsen minimeras.
Svara med citat