Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-10, 22:07
Rob222 Rob222 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2019
Standard Ingen vill sitta i styrelsen

Hej alla,

vår Brf närmar sig årsstämma. Valberedningen har haft svårt att hitta folk som vill sitta i styrelsen. Trots att våra stadgar säger att det skall vara mellan 3 och 7 ledamöter och 1-3 suppleanter, dvs endast minst 4 pers. Vi har en skrivning i stadgarna att en person kan vara extern och ej medlem.

Men, vad gäller ifall man inte får ihop en styrelse på stämman?
Hur är den exakta gången? Likvidation ifrån den sekund som klubban nuddar bordet? (högst orimligt att vi hamnar där om folk på stämman märker att de är på väg att förlora sina bostadsrätter, men i alla fall).

Som alternativ kommer motion läggas att vi går in i HSB, Riksbyggen eller liknande totalförvaltning. Valberedningen tänker väl att man får ihop styrelse för att utreda det spåret om ingen "normal styrelse" kan väljas (jo, jag vet att man normalt har egna styrelsemedlemmar även om man tar totalförvaltning, men det är ju skillnad på arbetsbelastning och kanske lättare att få folk att gå med i styrelsen).

Här undrar jag på alternativ till HSB, SBC och Riksbyggen? Min uppfattning är att ovan nämnda möjligen är dyra och inte särskilt bra att ha att göra med(?). Några erfarenheter?

Mvh
Rob
Svara med citat