Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-10, 19:02
Giro Giro är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Jan 2014
Standard

citat Kluringen
Citat:
Vi är ju inte dumma i min förening.
Citat Clabbe
Citat:
Jag har svårt att förstå hur man kan registrera en suppleant som ledamot hos Bolagsverket utan att stämman beslutat. Men Kluringens förenings stadgar kanske ger styrelsen den rätten, jag tycker inte det är solklart formulerat.
Självklart inte och så har jag inte uttryckt det, utan jag håller mig till Clabbes citat att Kluringens stadgar är inte solklart formulerat och det kan tolkas på mer än ett sätt.

Citat Kluringen
Citat:
Du får utveckla hur du resonerar att det är två olika val. I vår stadga är ”val av ledamöter och suppleanter” en punkt och i regel accepteras valberedningens förslag på ett bräde.
Citat från Borättupplysning.se och Bolagsverket
Citat:
Val av ordinarie ledamöter och val av suppleanter är två olika val, och får inte blandas samman. En suppleant förblir suppleant och kan aldrig bli ordinarie (annat än på nästkommande stämma) Styrelsen själv kan aldrig välja in en ordinarie ledamot.
Citat Bossse och Giro efter kontakt med Bolagsverkett
Citat:
Ska man ha en ny ordinarie ledamot i styrelsen så sker det på nästkommande stämma eller på en extrastämma.
Det ska även anges på konstitutionsmötet vilken som ersatts och av vem.
Denna uppgift ska också in på registreringsbeviset.
Dessa uppgifter har jag fått efter samtal med Ulf Lampell ( jurist på bolagsverket )
I våra stadgar (privat Brf-förening) har vi två olika val. En punkt behandlar ordinarie ledamöter och en punkt behandlar suppleanter. Det är också efter det som valberedningen arbetar och framställer sitt förslag.

Citat Gusten
Citat:
Jag antar att med två olika val menas att det ska framgå vilka som väljs till ordinarie ledamöter och vilka som väljs till suppleanter.
Precis det är två olika val och det ska framgå klart och tydligt vilka som har valts till respektive uppdrag.
Svara med citat