Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-07, 09:31
0Xb 0Xb är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av schrapet Visa inlägg
Du är nog inte den första som stått undrande över Riksbyggens egentligeter under historien men detta att låta BRF hyra ut alla sina garageplatser till förvaltaren (RB) som sedan hyr ut dom till BRH har jag nog aldrig tidigare stött på.
Word!

Citat:
Nu spekulerar jag bara men jag utgår ifrån att hyran per garageplats som RB betalar är lägre än vad marknadsvärdet på garageplatser är i närområdet.

Föreningens fördel kan vara den att BRF får en fast inkomst per år för garagen och överlåter därmed uthyrningsverksamheten till förvaltaren.
Styrelsen behöver alltså inte tänka på att leta ny hyresgäst bland medlemmar eller bland grannfastigheter.

[...]

BRFs nackdel blir givetvis att inkomsterna på garageplatserna inte blir lika höga. Vinstmarginalen tillfaller förvaltaren.
BRF måste underhålla garagen oavsett till vem medlemmarna betalar garageplatsen.
Svårt för styrelsen att få ett helhetsgrepp över upplägget. Vad tjänar BRF bäst på? Att hyra ut garageplats och skriva avtal är egentligen inte så svårt.
Håller med till stora delar. Svårigheten kan vara att det är massa administration om det är många garageplatser. Och därför är det bättre att blockhyra. För det är annars massa pyssel med nycklar, avtal, uppsägningar, depositioner etc. Dessutom bör man vara lite kunnig inom hyresjuridik, för det finns massa fallgropar som hyresvärd, då hyreslagstiftningen är en skyddslagstiftning.

Dessutom kanske det är så igen, att man får moms på hela beloppet i blockhyran. Men det moms-upplägget tror jag inte skatteverket accepterar om det skulle granskas.

Subbtråd:
Citat:
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Varför? Jag har mindre problem med stora föreningar, än jag har med små. Speciellt i områden där fastigheterna är tekniskt lika...
- Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar.
Svara med citat