Ämne: öppen spis
Visa ett inlägg
Gammal 2021-11-29, 16:46
Rolf Rolf är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jun 2018
Meddelande öppen spis

Det här med underhåll/reparation av rökkanaler är inte så enkelt så jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig att reda ut det här?
Fastigheterna i min Brf består av punkthus, sent 40-tal, där ett litet antal lägenheter har öppen spis. Med nya brandskyddsbestämmelser så ser det ut som att rökkanalerna behöver schakt för att gå igenom besiktningen. Det skulle innebära att man river befintliga rökkanaler och installerar ny konstruktion på vinden (alla spisar är på översta våningen). Skulle man däremot plombera spisarna så behövs, gissar jag, en utluftsventil installeras eftersom det i nuläget finns en rökgasfläkt som står och går hela tiden för att den mekanisk ventilationen ska vara effektiv.

Dessa spisar bör enligt framröstad/framtagen vårdplan bevaras i fungerande skick och det står i stadgarna att föreningen ansvarar för rökgångar och ventilationskanaler.
Nu har jag även tagit reda på, via den ombildningskonsulten vi anlitade, att en mall användes för att fastställa andelstalen och då togs hänsyn till eldstäderna (och därmed också i årsavgiften).
Skulle de här innebära att föreningen bör stå för att rökkanalerna åtgärdas till fungerande drift?
Svara med citat