Visa ett inlägg
Gammal 2021-10-24, 22:29
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Glad Allt är relativt

Hade en granne som flyttade för drygt ett år sedan. Denna hade extremt låg toleransnivå för ljud. Eftersom jag sitter i styrelsen blev jag en dag tillkallad in i vederbörandes kök.
Hör du pipet från spisfläkten ? Jag satte örat intill kåpan, öppna och stängde spjället men tyckte inte höra någon speciellt än ljudet av luftström när spjället var öppet.
Men visst hör du pipet när den är stängd försökte vederbörande övertyga mig !
Lyssna igen och kanske tyckte ana något som lät som svagt luft-pys från någon otät del av spjället.
Till slut upplyste jag medlem att detta inte ligger i styrelsens ansvarsområde.
Fastigheten har aktiv frånluftsdrag från centralfläkt på vinden och anser du det vara något fel på kåpan blir du tvungen att bekosta en ny enligt stadgarna, gav jag som svar.
Därefter dröjde det inte länge förrän medlem börjat gnälla igen. Denna gång var det suset från frånluftsventilen i badrummet som lät för högt.
Ni kan väl sänka hastigheten på centralfläkten på vind så att det inte låter så förbannat i badrummet ?
Jag svarade att den går med konstant flöde och måste göra så annars blir det anmärkning på OVK besiktning. Det är samma utflöde i alla lägenheter sa jag.
Vissa personer hör hemma bäst i enskilt hushåll som t.ex. en villa.
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !
Svara med citat