Ämne: Avgift
Visa ett inlägg
Gammal 2022-01-19, 11:44
merbzt merbzt är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2018
Standard

Domen ovan motsvarar mina förväntningar på lagen och hur den praktiskt tolkas.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Förverkandet föregås eller följs upp (lite beroende på case) av att innehavarens bank får besked om att dennes låntagare är sen med månadsavgiften /er. Detta meddelande skall föreningen (förvaltaren) alltid skicka till banken om dröjsmålet är 14 dagar. Detta är ett mycket effektivt ”vapen” eftersom banken alltid följer upp och också börjar jaga innehavaren. Och eftersom ”kreditvärdighet” är ner värdefullt än faktisk förmögenhet så brukar de flesta rätta in sig i ledet snabbt.

Sedan gäller likabehandlingsprincipen i föreningen. Det betyder att om Karlsson upprepade gånger tillåts vara sen med sin månadsavgift ja då kan alla börja betala in sent. Och då räcker inga 10 000 kr i buffert längre utan nu är bollen i rullning på riktigt (finns aktuella exempel från verkligheten - folk kommer en efter en att sluta betala helt enkelt).

Sedan är det inte någons skyldighet i en brf att täcka upp för någon annan medlem. Detta är en grundprincip och gäller allt från pengar till försäkringar till arbete eller undersökningsplikt. Var och tar sitt och du går bli medlem endast om du också följer stadga och regler som gäller alla. (Årsavgiftens betalning är reglerad i stadga).
Att gå på folks kreditvärdighet ger ju lite mer krut i bössan. Men man måste oftast blanda in förvaltaren och den tiden kostar pengar. I princip väger jag alltid LEF 1kap §4 mot andra lagar. I detta fall så anser jag fortsatt att endast nyttja styrelsens tid är den mest kostnadseffektiva lösningen.

Sen så ser jag inte riktigt att man på något sätt tillåter någon att vara sen bara för att man inte förverkar lägenheten. Att en åtgärdsprocess blir lite olika beroende på boende omständigheterna ser jag som rimligt. Man kanske låter saken bero en månad pga semestrar osv. Men om någon alltid betalar efter att påminnelsen har gått ut så kanske man skall göra något mer efter halvår än bara lappar i brevlådan.

Allt kokar ju egentligen ner till hur mycket tid/resurser styrelsen har att lägga på föreningen. För mig skulle pengar som kommer in lite för sent lite då och då vara lågt prioriterat. Skadan i praktiken blir ju då i praktiken den förlorade räntan på transaktionskontot. Då de flesta inte har någon ränta alls så faller ju den ekonomiska skadan bort.

Men jag får revidera min process något baserat på Haralds kommentarer (som håller hög klass som vanligt), jag skulle fortsätta med mina lappar i brevlådan men texten skulle innehålla något om att om inte bättring sker så kan eventuellt den boendes bank meddelas med möjlig påverkan av kreditvärdigheten. Det finns ingen bättre motivation än när det börjar kännas i plånboken.
Svara med citat