Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-02, 03:36
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Att tänka på...

Du skriver ingen toalett, flytta toaletten. Som jag tidigare nämnt krävs det att den ordinarie bostaden har badrum-kök-sovrum på samma plan. Detta kommer byggnadsnämnnden att kräva. Är det bara en gäst-WC du vill flytta ner så är det ok.

Det är du som ansöker om bygglov och det är du som är byggherre, förutsatt att du köper lokalen innan ombyggnaden givetvis.

Brandsäkring mot förråd, alltså, det är väl knappast tunna gamla träväggar till din lokal? Antagligen är det ju betong och då är det klart direkt.

Du måste ha luft IN där nere. Trappan är luft UT. Ett enkelt 125 mm borrhål i gunden ut, ventiler på ut och insida. Klart.

Jag värderade lokalen själv. Styrelsen blev misstänksam och anlitade ett värderingsinstitut (går lika bra med en mäklare). De fick en något högre värdering än jag hade kommit fram till. Efter förhandling blev det mitt pris ändå. Och föreningen hade slängt ut 5 000 kr på en värdering i onödan!

Kontrollera följande;
Finns det någon annan köpare?
Finns det något annat sätt för föreningen att omvandla outnyttjad yta till BRF-yta och få intäkter för ytan för all framtid? Inte ens den bästa hyresgäst är lika säker intäkt!

Följer gärna ditt projekt! Jag har stött på en del sådana här, flera har velat börja men nästan ingen har sedan genomfört det hela. Det är jobbigt, dyrt och krångligt.

Men det är en garanterat bra affär, du lär dig massor och faktiskt, detta är en Win-Win för alla parter. Och lite stolt händer ju att man är (varje gång jag går ner för trappen....)

Additionsbostadsrätt fick jag av HSB:s jurist. Vi har inte undersökt saken närmare, ser ingen anledning till att krångla till det. Döp lokalen till något, LGH 1:2 eller något, skriv i upplåtelseavtalet att det är en additionsbostadsrätt som tvingande upplåtes till medlem som innehar lgh XX (originalbostadsrätten).

Tillägg:
Läste fel ang toaletten. Du planerar bara att flytta bef toalett i källaren. Helt ok. Ingen stor bygglovsfråga, men de vill ju ha en ritning (enkel papper och penna gjorde jag). Antingen ritar du det som det ska bli och söker bygglov på detta. Eller så skickar du in "så blev det" när du är klar (förändrar inget i sak i detta fall).
Svara med citat