Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-26, 16:23
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Tillvägagångssätt för att bygga ihop källare med bostadsrätt

När jag startade hade jag jättesvårt att få fram information varför det känns bra att kunna dela med mig lite nu...

Andra regler... Jo, PBL skiljer på en, två eller flerfamiljshus. Har man villa eller ett hus med endast två lägenheter, så får man göra i princip vad man vill invändigt. Men i ett flerbostadshus måste all ombyggnad anpassas till dagens krav.

Mitt projekt involverade hela lägenheten, då trappan gjorde att jag behövde ändra den ursprungliga planlösningen "uppe". Ursprungligen hade jag tänkt mig en gäst WC uppe, och ett stort badrum där nere. Men det gick ej igenom. Källaren är ju inte boyta. Boytan i lägenheten måste inrymma badrum, kök, och rum. (Man ska kunna "leva" i boytan).
Badrummet (som jag ju byggde nytt även i lgh uppe), åkte på dagens krav, med 90 cm dörr och WC och dusch måste vara placerade bredvid varandra. (Man ska kunna sitta på toa och tvätta sig).

I källaren ställer byggnadsnämnden krav på att du kan visa på erfoderligt skydd mot brand, att du har utrymmningsvägar och ventilation.

Det var egentligen ganska enkelt.

Jag behöll också utgång mot källargång, och den + trapp är helt okej. I utrymme där människor stadigt vistas ska det finnas minst två olika vägar ut.

Brand, mot annan lgh gäller EI 60, och mot den egna lägenheten, EI 30 (typ i taket rummet under din egen lgh).
En gipsskiva klarar 15 min brandbelastning, så 2 st ger EI 30. (Detta gäller hela konstruktionen, så en vägg med en skiva på varje sida är alltså EI 30).
Jag har ett gammalt kloasongbjälklag (puts på vassmatta, vanligt i äldre hus), och det motsvarar EI 25. Jag skruvade upp 2 st gipsskivor i taket på detta mot ang. lägenhet.

Ventilation betyder enkelt luft in, luft ut. Jag har 3 rum nere. Sovrum, ventil yttervägg (befintlig) inluft, ventil i tak (kopplad på befintligt system i lgh) utluft. Badrum ventil i yttervägg (borrade) paxfläkt med kallrasspjäll (luft ut), badrumsdörren (luft in), Gillestuga borrade hål yttervägg, ventil (luft in), trappan upp till lgh (luft ut).

Jag sökte bygglov och fick det, det var inget problem (förrutom mitt tilltänkta lilla WC i lgh).

Jag tog in en arkitekt, men hennes ritningar var åt helvete så jag ifrågasatte om hon gjort något liknande förut och sen dess har jag inte hört något från henne...

Gumman och jag hade tänkt länge på detta, och en kväll så satte vi en ritning/planlösnig som vi var nöjda med och så körde vi på den.

Jag tog in en konstruktör till lgh, för att räkna på hur stor balk som behövdes eftersom jag skulle riva hjärtväggen. Det är min rekommendation, en konstruktör talar om vad du behöver göra för att få det som du vill ha det, en arkitekt vill hela tiden rita sina egna lösningar.

Boytan redovisar vi i föreningen som 60 + 34,5 m2. 5 rum och kök, 2 badrum. Har kollat hur mäklarna gör, några objekt har ju sålts här i krokarna som varit liknande, och de skriver alltid hela ytan i dessa fall. Alltså, 5 rum och kök, 100 m2, toppskick! (Ja ni vet, mäklare rundar gärna uppåt.)

Mycket mera meck, men det är ju byggnadstekniskt, och det löser man efter hand som bygget går fram. Jag sågade ur hela betonggolvet, grävde mig ner, la om avlopp så att jag fick stick där jag ville till mina badrum, samt att de "föreningsavlopp" som kom ner placerade jag så att de hamnade dolda i innerväggar.

I taken låg massa rörstråk, dessa har jag gömt i bjälklaget. Kopplingar på dessa samt lite egna eldragningar kommer man åt via EI 60-klassade inspektionsluckor i taket.
Svara med citat