Visa ett inlägg
Gammal 2010-03-22, 12:15
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Resultatet från integrering av källare med bostadsrätt

Jag har nu gjort detta och flera har hört av sig och undrat hur det gick.

Priset:
Källaren värderades, och priset sattes sedan till ca 70 % av detta, eftersom brf slapp mäklare, etc.
Köpeskillingen blev 2 900 kr/kvm (centrala Göteborg), + att jag fick stå för ALLA omkostnader för att få lokalen bebolig.

Eftersom jag är byggnadstekniskt kunnig ville jag göra det så bra som möjligt, men hade samtidigt möjligheten att kunna göra det mesta själv. Kostnaden blev ändå ca 150 000 kr. Detta är endast för att göra lokalen bebolig. Sedan tillkom innerväggar, ytskikt, etc.

Avgiften:
Avgiften sattes till 50 % av i föreningen rådande genomsnitt/m2.

Föreningen gjorde en bra affär, fick 100 000 kr på kontot, får 1 500 kr i extra avgift varje månad för all framtid, och har inte haft en krona i utlägg för detta.

Jag gjorde en bra affär, har ökat värdet på befintlig lgh med 1 200 000 kr, mot investerade 600 000 kr (inkl utgifter för alla ytskikt, nya badrum, kök etc).

Min vinst kanske inte ser så stor ut, men jag har ju fått möjlighet att bo tillräckligt stort för en rimlig peng i ett område där alternativet hade varit att köpa ett hus för 5 000 000 kr.

Erfarenhet: Om jag varit tvungen att betala för allt hantverk så hade kalkylen inte gått ihop.
Svara med citat