Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=13)
-   -   5 av 8 styrelsemedlemmar avgår - vad händer? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=16145)

liz1981 2012-02-15 00:08

5 av 8 styrelsemedlemmar avgår - vad händer?

Vi har länge haft problem med ordföranden i vår förening och vi uppmanade medlemmarna att kalla till ny stämma för att välja ny ordförande. Han kör en enmansshow med både ekonomi och beslut.

Idag kom ett brev i allas brevlådor från själva ordföranden där han ljög om en massa saker och även han ville ha en ny stämma.

Vi bestämde oss istället, 5 av 8, att istället avgå omedelbart p.g.a. dessa samarbetssvårigheter med ordföranden.

Vad händer nu?

2 ledamöter av 5 och alla suppleanterna avgick.

Tvingas ordföranden att kalla till ny stämma i vilket fall? Eller vad händer?

clabbe 2012-02-15 08:28

En ekonomisk förenings styrelse ska ha minst 3 ledamöter så det låter som att er styrelse fortfarande är beslutsför och det behövs ingen ny stämma just för att det blev massflykt från styrelsen.

Men jag är lite undrande över ert agerande. Ni är tillsammans valda av era medlemmar för att förvalta medlemmarnas gemensamma egendom. Hur bra är det för vården av er egendom att ni överger skutan, tydligen i händerna på en som ni ser det dålig ordförande? Det låter ansvarslöst.

Ur er ordförandes synvinkel är det väl ni som är the bad guys i styrelsen. Och risken är väl att ni även från era medlemmars synvinkel blir the bad guys.

Gusten 2012-02-15 10:13

Ibland står det ju att "styrelsen konstituerar sig själv"
Är det i sådana fall möjligt att byta ut ordföranden genom ett rent styrelsebeslut utan stämmans inblandning ?

clabbe 2012-02-15 10:15

Ja det är det. Ordföranden kvarstår dock i styrelsen så vill man "bli av med problemet" når man inte hela vägen. Jag gissar att i det här fallet vill man inte ens ha kvar ordföranden i styrelsen.

Admin 2012-02-15 10:24

Avhopp från styrelsen

Först bara en korrigering. En suppleant är aldrig ledamot. Alltså har två ledamöter hoppat av.

Precis som Clabbe ställer jag mig lite frågande till avhoppet. Jag har i och för sig förståelse för att man hoppar av en styrelse om man inte känner att man kan påverka och om man inte vill vara delaktig i dåliga beslut. Jag har själv hoppat av en styrelse av dessa skäl, och känner att i sådana lägen är avhopp motiverat fullt ut.

Men i detta fall har ni lämnat kvar en beslutsför styrelse (om nu inte stadgarna i er brf säger att ni måste vara fler?). Om ni suttit kvar på era poster tills ni sett till att extrastämma i frågan hållits så hade ni befunnit er i ett bättre läge.

Nu har ni lämnat öppet för den resterande delen av styrelsen att kritisera alla fem som hoppat av sina förtroendeuppdrag, utan att ni (lika enkelt) kan bemöta felaktigheter och missvisande påståenden.

Ni fem som hoppat av får gå ut med en gemensam skrivelse, och samla ihop 10% av medlemmarna som begär en extrastämma.

Gusten 2012-02-15 10:41

Har "avhoppen" redan hunnit bli registrerade hos Bolagsverket ?
Om inte kanske det kan vara bra att sitta kvar tills ni får till en extrastämma med tanke på det Admin tar upp om möjligheten att påverka förloppet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare