Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Bostadsrättsforum (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Nyproducerad bostadsrätt, sänkt tak i lägenheten, ersättning? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=19890)

Jan 2013-11-06 18:44

Nyproducerad bostadsrätt, sänkt tak i lägenheten, ersättning?

Jag köpte en nyproducerad bostadsrätt nu i somras med inflyttning till våren. På planritningen när jag köpte den står det att takhöjden i vardagsrum, kök och sovrum är ca 2,55m och i badrum, hall och klädkammare ca 2,40m. När jag fick upplåtelseavtalet förra månaden hade det skett en korrigering i takhöjderna på grund av att installationerna tagit mer plats än beräknat. Takhöjden blev sänkt i badrum, hall och klädkammare. Den nya takhöjden i badrummet blev 2,33, i hallen 2,28 och i klädkammaren 2,27. Jag har pratat med Riksbyggen som säljer lägenheten och enligt de finns det inte någon som helst möjlighet till ersättning, det är en smärre ändring enligt dom. Jag kan köpa att en mindre ändringar är ca 3-5cm men inte hela 13cm. Om jag vill kan jag häva köpet säger de men detta vill jag inte. Juridiskt sett finns det någon möjlighet att gå vidare i ett sådant här ärende för att få ut ersättning eller är det bara att lägga ner?

Harald 2013-11-06 19:30

Troligen skulle du förlora en ev. process. (Köplagen gäller).

För det första har Riksbyggen i prospektet angett "ca".

Sedan skall du ju påvisa att du får det sämre i och med ändringen, eller t o m lider skada.

Klädkammaren kommer då att lämnas utan hänsyn.

Badrummet kommer anses fullgott dels för att avvikelsen är så liten (2,33 mot "ca 2,40"), dels för att det är vanligt förekommande med lägre takhöjd i dessa utrymmen.

Hallen är nog ditt starkaste kort, men med tveksam utgång. Vem vågar processa för takhöjden i en hall?

Tycker du gjort rätt som förklarat för säljaren att du inte är nöjd, och förväntar dig ett prisavdrag/kompensation. Men nu när denne nekar detta, så... Jag hade kanske fösökt en gång till, men med en vara eller uppgradering av något ytskikt, alltså kikat på vad som finns i deras "tillvalslista". En sådan kompensation kostar egentligen inte säljaren någonting, men kan ju vara värdefullt för dig.

Admin 2013-11-06 19:38

Process mot Riksbyggen möjlig?

Citat:

Ursprungligen skrivet av Jan (Inlägg 47158)
Om jag vill kan jag häva köpet

Just pga att de erbjudit dig att häva köpet så tror jag som Harald att det är svårt att vinna en process mot Riksbyggen. Det beror på hur tungt domstolen anser att dina extra kostnader för hävning av köp väger.

Det är nog tyvärr ganska ofta det utlovas mycket när man köper en nyproducerad bostadsrätt som sedan visar sig inte stämma.

Du kan alltid hota med att häva köpet (för det är säkert Riksbyggen inte så glada över trots att de erbjudit denna möjlighet) och gå så långt du kan utan att sedan skriva under i slutskedet, för att sätta press på dem.

Riksbyggen spelar ett spel mot dig, och det finns inget som hindrar dig att ge tillbaka med samma mynt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:28.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare