Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Gruppanslutning fiber (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=26985)

Rimu 2017-04-18 18:07

Gruppanslutning fiber

Hej!
Har försökt läsa in mig på andra inlägg men är fortfarande osäker på vad som gäller så jag vill gärna fråga iaf.
Vi är en liten förening med 12 lgh och det finns ett förslag på gruppanslutning till fiber (kabel + ett uttag). Enbart bredband 1000/1000 Mbit/s med Alltele. Enligt förslaget höjs månadsavgiften med 149 kr per lgh. Varje lgh ska stå för anslutningsavgiften som är 4895 kr, som ska regleras med ett skuldebrev mellan föreningen och föreningsmedlemmen och betalas inom 12 månader efter installation. Föreningen köper in routrar och står för det.

Är det här ett vettigt förslag? Rätt och riktigt? Skuldebrev? Vad händer om man flyttar inom ett år? Ska man verkligen stå för anslutningskostnaden då? Det är ju en långsiktig investering som jag tycker är knuten till lgh och inte den enskilde medlemmen. Tänker jag fel?

I våra stadgar om insats och årsavgift står det att det ingår värme och varmvatten och renhållning. Finns inget om kostnader för informationsöverföring. Måste detta åtgärdas? Måste det var ett stämmobeslut om installationen (finns inte)? Måste det vara stämmobeslut eller styrelsebeslut om ökade månadsavgifter samt anslutningsavgifterna (finns inte såvitt jag vet)?

Tack på förhand!

Harald 2017-04-18 21:28

Styrelsen har bara mandat att besluta om det som finns fysiskt i er förening IDAG. En utbyggnad med fiber är således ett stämmobeslut.

Stämman bör ta ett rent beslut (Fiber JA eller NEJ) och sedan uppdra åt styrelsen att söka finna det bästa alternativet för er förening och era medlemmar.

Säger stämman JA, och skulle resultatet av styrelsens arbete sedan resultera i att det krävs någon ändring av stadga, då har de att lägga fram de ändringarna till stämman för formellt beslut (Formellt eftersom det i och för sig är stämman som beslutar stadgeändringar, men egentligen så kan stämman bara säga JA i detta läge eftersom det redan föreligger ett stämmobeslut att fiberkoppla bostadsrätterna). ((Vilket alltså betyder att om förening säger JA till fiber, men sedan NEJ till stadgeändringen, då rivs det gamla stämmobeslutet upp, och styrelsen får börja om)).

Gusten 2017-04-18 22:44

Det som skulle behöva tas in i stadgarna är väl att i årsavgiften ingående kostnader för informationsöverföring tas ut med lika belopp per lägenhet.
Detta om man vill undvika att kostnaden fördelas efter andelstalen.

Även anslutningsavgifterna är man nog tvungen att ta ut via årsavgiften. Kan inte se att det kan uppstå något skuldförhållande med tvång att skriva på ett skuldebrev.

Rimu 2017-04-19 12:48

Tack för svar!

Jag har letat bland alla protokoll och hittar inget från en extrastämma där vi beslutat dra fiber in i lägenheterna. Måste alltså göras?
Plus uppdatera stadgan om vad som ingår i månadsavgiften.

Jag hade lämnat förslag till styrelsen om att föreningen skulle stå för anslutningsavgifterna (ca 5000 kr per lgh) som en långsiktig investering som tillhör fastigheten, alternativt slå ut kostnaden på månadsavgiften i 5 år t ex. Vi har nu 3395 i avgift, så plus 149 för bredbandet och plus 83 uppdelad anslutningsavgift = 3627. Efter 5 år kan man ju sänka avgiften igen. Detta ville dom inte.
Och jag kommer inte vilja skriva på ett skuldebrev....

Fler synpunkter och tips?

Gusten 2017-04-19 16:40

Problemet med skuldebrevsmodellen är att styrelsen blir helt beroende av att samtliga medlemmar skriver på dessa frivilligt.
Det är ju föreningen som beställer installationen och som därmed är betalningsskyldig gentemot bredbandsleverantören.

Hos en bekant i en liten BRF med 13 lgh installerades Telia bredband för några år sedan. Där var det aldrig aktuellt att skriva på något skuldebrev.

Mirre11 2017-04-19 16:46

Gå inte med på skuldebrev. Den som flyttar kommer bli tvungen att fortsätta betala för något som gynnar kvarvarande.

Hur tänkte föreningen reglera denna unika idé, enkelt eller löpande skuldebrev?

Rimu 2017-04-19 17:23

Tack för synpunkter!
Ja, tänker också att skuldebrev är en oklok ide men vill ha mer på fötterna innan jag författar en skrivelse till styrelsen med alla synpunkter gällande deras förslag. Jag skall fråga av vilken anledning dom anser att bostadsrättsinnehavare skall stå för anslutningskostnaden.

Dom har inte angett vilken sorts skuldebrev. Skulle misstänka att ett enkelt är det som är aktuellt.

Rimu 2017-04-20 20:19

Citat:

Ursprungligen skrivet av Harald (Inlägg 65996)
Styrelsen har bara mandat att besluta om det som finns fysiskt i er förening IDAG. En utbyggnad med fiber är således ett stämmobeslut.

Stämman bör ta ett rent beslut (Fiber JA eller NEJ) och sedan uppdra åt styrelsen att söka finna det bästa alternativet för er förening och era medlemmar.

Säger stämman JA, och skulle resultatet av styrelsens arbete sedan resultera i att det krävs någon ändring av stadga, då har de att lägga fram de ändringarna till stämman för formellt beslut (Formellt eftersom det i och för sig är stämman som beslutar stadgeändringar, men egentligen så kan stämman bara säga JA i detta läge eftersom det redan föreligger ett stämmobeslut att fiberkoppla bostadsrätterna). ((Vilket alltså betyder att om förening säger JA till fiber, men sedan NEJ till stadgeändringen, då rivs det gamla stämmobeslutet upp, och styrelsen får börja om)).

Måste bara kolla, när du skriver fysiskt, menar som när det finns i fastigheten t ex? För vi har fiber draget in i fastigheten sen några år tillbaka och förslaget nu handlar om att dra in i lägenheterna. Kan man hänvisa det till att det redan finns fysiskt och därför kan styrelsen bestämma utan stämma?

clabbe 2017-04-20 21:42

Citat:

Ursprungligen skrivet av Mirre11 (Inlägg 66023)
Gå inte med på skuldebrev. Den som flyttar kommer bli tvungen att fortsätta betala för något som gynnar kvarvarande.

Hur tänkte föreningen reglera denna unika idé, enkelt eller löpande skuldebrev?

Den som flyttar kan väl kompensera sig med höjt pris på bostadsrätten vars värde påverkas positivt av bredbandsuttaget.
Eller menar du att den som flyttar in inte gynnas av fiberuttaget?

clabbe 2017-04-20 21:49

Med nuvarande stadgar kan inte kostnaden fördelas med samma belopp per lägenhet. Den höjda månadskostnaden och anslutningskostnaden måste fördelas enligt andelstal. Jämför med det rättsfall som finns om kabel-tv att den kostnaden kunde fördelas efter andelstalen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:12.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare