Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Bli av med BRF-lokal? (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=30837)

0Xb 2018-12-06 14:04

Bli av med BRF-lokal?

En fråga jag fick för ett tag sedan, som jag råkade stöta på i ett annat forum och jag blev nyfiken..

Om man har en lokal (företagslokal) som är upplåten med bostadsrätt. Om man vill bli av med den, och omvandla den till vanlig hyreslokal (iaf så småning om), hur och vilka vägar finns för att göra detta. Alla möjliga och mindre möjliga förslag, uppslag mottages. Några ideer jag kom på som man kan göra / akta sig för ifall de kommer upp?
- öka andelstalen för företagslokalen, så den blir dyrare, men hur? vad krävs?
- säga upp för miss-sköttsel? vad krävs?
- säga upp lokalen för den behövs för andra verksamheter i föreningen, typ en ny värme-central?

Frågan är även intressant om man har en sådan lokal också att veta vad man skall hålla uppsikt över.

clabbe 2018-12-06 15:59

Citat:

Ursprungligen skrivet av 0Xb (Inlägg 73533)
En fråga jag fick för ett tag sedan, som jag råkade stöta på i ett annat forum och jag blev nyfiken..

Om man har en lokal (företagslokal) som är upplåten med bostadsrätt. Om man vill bli av med den, och omvandla den till vanlig hyreslokal (iaf så småning om), hur och vilka vägar finns för att göra detta. Alla möjliga och mindre möjliga förslag, uppslag mottages. Några ideer jag kom på som man kan göra / akta sig för ifall de kommer upp?
- öka andelstalen för företagslokalen, så den blir dyrare, men hur? vad krävs?
- säga upp för miss-sköttsel? vad krävs?
- säga upp lokalen för den behövs för andra verksamheter i föreningen, typ en ny värme-central?

Frågan är även intressant om man har en sådan lokal också att veta vad man skall hålla uppsikt över.

Är man bostadsrättshavare så gäller de vanliga reglerna för förverkande.
Att öka andelstalen är en vansinnigt dålig idé. Vad skulle en laglig grund vara för det?`

0Xb 2018-12-06 22:33

Citat:

Ursprungligen skrivet av clabbe (Inlägg 73537)
Är man bostadsrättshavare så gäller de vanliga reglerna för förverkande.
Att öka andelstalen är en vansinnigt dålig idé. Vad skulle en laglig grund vara för det?`

Får man driva vilken verksamhet som helst i en lokal som upplåtes som bostadsrätt? Vid överlåtelse, vad gäller då?

Öka andelstalet kan vara bra och relevant till och med, med hänsyn till högre kostnader för lokalen beroende på verksamheten, typ ventilation etc

Obs diskutionen är väldigt hypotetisk, utan några riktiga ramar. Den syftar till att lika mycket läsa på vilket skydd man har för sin lokal, vad man skall akta sig för, liksom om man har en jobbig medlem som är ett problem i föreningen.

Gusten 2018-12-06 23:58

Om man inte vill ha kvar innehavaren till lokalen så kanske man kan göra en bedömning av bostadsrättslokalens marknadsvärde,
och att en ersättning motsvarande marknadsvärdet erbjuds medlemmen om denne går med på att bostadsrättsavtalet upphör.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:20.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare