Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Behövs styrelsemöte (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=41856)

Nhtnht 2021-01-20 21:56

Behövs styrelsemöte

Hej,

Ser ofta att föreningar ofta har 7-8 styrelsemöten eller fler. Finns det några bestämmelser om hur man styrelsemöten som behövs för att kunna sköta sitt åtagande i en förening? Man skulle ha ett styrelsemöte i slutet av åren för att dokumentera alla beslut. Mycket kan man lösa och besluta om via mejl etc.

Främst för att minska tidsåtgång och locka fler till styrelsearbete.

/N

Harald 2021-01-21 00:05

Det blir väldigt skarlt med föreningsarbete om ni inte har möten och träffas - en gång i månaden med undantag för Juli är väldigt vanligt. Sedan så behöver demokratin värnas - lätt att den hamnar på undantag om 1-2 ledamöter driver det mesta själva utan att styrelsen vår insyn, tycka till eller besluta. Kom ihåg att varje ledamot har var sitt lika värdefullt mandat!

Fast bryr ni er inte om ert företag så är det ju såklart att dessa tankar dyker upp. Och Förvaltare, banker och entreprenörer tvår sina händer under tiden!

Jag har även en del extra möten med mina föreningar. I min största kör vi en heldagskonferens en gång om året och te x budget brukar jag lägga dagtid en helg ca en halvdag. Sedan har vi introduktion och utbildning för nya i styrelsen, en halvdag per gång en gång varje år...

Gusten 2021-01-21 10:26

Det är väl också så att det krävs minst att hälften av styrelsen närvarar för att styrelsen ska vara beslutsför.
Om det går att ersätta närvaro med mailkorrespondens vet jag inte. Harald kanske vet?

merbzt 2021-01-21 17:55

Man kan ju delta via telefon. Iaf min styrelse använder sig utav en nättjänst för videokonferenser. När deltagandet tar ett par timmar och du kan deltaga även fast omständigheterna är mindre bra så riggar man ju för ett högt mötesdeltagande. Ju mer man kan hantera som man kan göra när man själv har tid ökar förutsättningarna för att man skall få aktiva styrelsemedlemmar.

Harald 2021-01-21 17:58

Nu sista tiden har flera ledamöter deltagit via teams och liknande i mina föreningar, känns spontant som en bättre lösning än mejl kors och tvärs.

Mejl är ju ett utmärkt redskap och visst kan man ta beslut via mejl ( mellan möten), och nästkommande möte så protokollför man detta.

Men. Det här med möten, tid mm. Ni måste förstå att det är rätt stora företag ni driver som ofta omsätter betydande belopp. Företagets uppdrag är dessutom att trygga boendet för rätt många människor - det är inget man ska slarva med. Att de flesta föreningar har endast omkring 10 kvällsmöten om året för att driva detta är redan det egentligen ett system som öppnar för dålig styrning och dyra lösningar. Lägg därtill att för att nå framgång behöver man arbeta långsiktigt samtidigt som ledningen (ledamöterna) byts ut hela tiden.

Förutsättningarna för att lyckas skapa en framgångsrik förening är alltså inte så goda från början. Och att i den kontexten då dessutom lägga till att ledamöterna inte orkar träffas och ha möten...

Nä, välj in bättre folk om detta är vad ni fått. Höj arvodena och ställ samtidigt krav. Varje år skall föreningen kunna visa att den blivit bättre och att den tagit steg mot uppsatta mål enligt stadga och lag. Det vill säga skött underhållet och ökat föreningens egen finansiering.

Nhtnht 2021-01-21 20:59

Kan väll försöka beskriva min situation. Vi är en liten förening om 13 lägenheter och i princip så är det bara jag som är aktiv i styrelsearbetet. Jag får tjata för att få till styrelsemöten, svar på frågor etc. för mig så skulle det underlätta med att via mejl kunde få svar på vissa frågor och dokumentera vid ett möte i slutet av året. Trist när det inte finns intresse men vad kan jag göra?! Har verkligen försökt växla intresse men utan framgång.

merbzt 2021-01-21 23:08

Som kommentar till Harald så håller jag med att man måste lägga ner tiden för att nå resultat, det är obestridligt. Men vid ett visst antal medlemmar i styrelsen så kommer det leda till att man aldrig är fulltaliga vid mötestillfällen vilket kan påverkar kontinuiteten i arbetet. Om man då möjliggör deltagande digitalt så kan man ju få med en styrelsemedlem trots sjukdom eller att den är bortrest.

Visst kan man ta vissa saker via e-post men då skall alla bevisligen ha tagit del av ärendet och haft tillfälle att yttra sig. Detta förfarande drar jag mig från att använda då jag helt enkelt inte får svar från alla. Då är det enklare att ha en lite kortare diskussion per e-post och sedan tar man muntlig diskussion på styrelsemötet. Men nu gäller detta en lite större föreningen med många i styrelsen. I en mindre föreningen som inte är så aktiv skulle jag se till att bli ordförande och på ett möte ta fram en rutin för att avhandla ärenden Per capsulam. Typ ha stående möten men om alla ärenden kan avhandlas per e-post och blir avhandlade av alla så utgår mötet. Då går det att arbeta för en engagerad styrelsemedlem och de andra medlemmarna får så bra som dom beslutar.

framtand 2021-02-13 22:59

Citat:

Ursprungligen skrivet av Nhtnht (Inlägg 86034)
Kan väll försöka beskriva min situation. Vi är en liten förening om 13 lägenheter och i princip så är det bara jag som är aktiv i styrelsearbetet. Jag får tjata för att få till styrelsemöten, svar på frågor etc. för mig så skulle det underlätta med att via mejl kunde få svar på vissa frågor och dokumentera vid ett möte i slutet av året. Trist när det inte finns intresse men vad kan jag göra?! Har verkligen försökt växla intresse men utan framgång.

Jag är ordförande för 8 lägenheter. Jag tvingar några av medlemmarna (släkt och vänner) att vara med i styrelsen men annars är det heldött, jag gör precis allting. Vi har 3 möten plus stämman, och ett möte ligger precis efter stämman samma dag. Så i praktiken 3 gånger per år, resten sköts via mail och sms. Fungerar utmärkt. Ska försöka hålla nästa möte för bokslutet via teams eller liknande så får vi se hur det går.

P2222 2021-03-10 15:03

Min erfarenhet är att fysiska möten är viktigt för att saker ska hända.

För det dagliga arbetet kan jag rekommendera appen Slack eller faktiskt FaceBook - skapa en grupp för bara styrelsen så kan man sköta småsaker där. Mail har en förmåga att bli väldigt långa och svåra att följa upp.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:05.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare