Forum för alla i bostadsrätt

Forum för alla i bostadsrätt (http://hotpot.se/php/vb/index.php)
-   Bostadsrättsforum (http://hotpot.se/php/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Läckande tvätt-tvätt maskin, från ovan... (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=20233)

Rätt-bostad 2013-12-27 14:35

Läckande tvätt-tvätt maskin, från ovan...

Hej

Om jag, objektivt, ej på något känt sätt är vållande till läckage från en ovanliggande grannes tvätt-disk maskin:

1) I vilka fall kan det komma direkta kostnader på mig?

2) I vilka fall kan det komma indirekta kostnader på mig?

3) I vilka fall kan jag ställa krav om kompensation till styrelsen?

4) Då jag i normalfallet ej är avtalsbunden till den läckande grannen; kan krav ställas mot den läckande grannen?

5) Kan det vara så att jag tvingas stå för självrisk till mitt (eller den läckande grannens) försäkringsbolag? Eller Brf:s försäkringsbolag?

6) Vem står, egentligen, på min sida under hela processen?

7) Kan jag ställa krav på, liksom få, ersättning för en egen undersökare liksom min part under hela projektets gång?

8) Vad övrigt bör jag rådfråga forumets klokskap om?

Hälsningar

Rätt-bostad

Admin 2013-12-27 16:47

Hur orsakar man läckage från disk/tvättmaskin hos grannen ovanför?

Citat:

Ursprungligen skrivet av Rätt-bostad (Inlägg 48674)
Om jag, objektivt, ej på något känt sätt är vållande till läckage från en ovanliggande grannes tvätt-disk maskin

Det där förstår jag inte hur det är tekniskt möjligt, och då blir det väldigt svårt att svara på frågor om detta. Vi måste nog veta mer exakt vad som hänt.
Har du borrat upp genom taket in i grannens disk/tvättmaskin eller tillhörande rör/slangar?

Men rent generellt gäller att orsakar du en skada hos din granne, och detta kan påvisas, blir du skadeståndsskyldig (med stöd av ditt försäkringsbolag, dvs du betalar självrisken).

Rätt-bostad 2013-12-27 17:11

Hej

Ursäkta ev. otydlighet: Jag har ej vållat skadan!

Vad jag förstår är orsaken läckage från ovanboendes grannes tvätt eller diskmaskin.

Hälsningar

Rätt-bostad

Harald 2013-12-27 18:25

Denna fråga återkommer hela tiden. Vad många inte förstår är att i och med upplåtelsen, åtar man sig ett långt gående reparations- och underhållsansvar på sitt ansvarsområde, oavsett vad som orsakat skadan.

Detta gäller dig:

Har ingen agerat vårdslöst (olyckshändelse): Grannen bekostar sina skador (ytskikt, ny maskin), föreningen sina (stomme, bjälklag, upptorkning, friläggande), och du dina skador (dina ytskikt).

Har grannen varit vårdslös och vållat skadan: Varje part (förening och drabbade grannar) återkräver sina kostnader från grannen enligt skadeståndslagen.

Det särskilda bostadsrättstillägget i din egen hemförsäkring ersätter dina kostnader minskat med åldersavdrag samt självrisk.

Är det konstaterat att det rör sig om en "vattenledningsskada" (vilket är ett specialfall i bostadsrättslagen), så tar föreningen hela åtagandet för allas skador. En vattenledningsskada innebär läckage på tappvattenledning före överlämningspunkt (alltså före grenkoppling till te x tvättmaskin).

Korsdraget 2013-12-27 18:29

Vatten från ovan

Gör en akut felanmälan. :(
Den som orsakad skadan ska givetvis betala för återställande.

Ditt ansvar är att " felanmäla". Tala om för grannen ovan att du gjort det.
Notera i almanackan tiden NÄR du gjorde det.

Kontakta ditt försäkringsbolag om skadan. Där slutar ditt ansvar.

Rätt-bostad 2013-12-27 18:43

I detta fallet är det ej en "Brf maskin" utan lgh-innehavarens egen maskin och därmed egen initierad installation. Obekant för tillfället om Brf har godkänt/kontrollerat någon del i detta?

Möjliga felkällor?:
* dålig installation
* felaktigt underhåll av maskinen ifråga
* ej plasttråg under om långvarigt läckage
* maskinhaveri
* ?

Förekommer verkligen "olyckshändelse" i detta sammanhang? Vad jag förstår är orsaken ej yttre våld (eller sättning) i någon form från annan part utan enbart "tiden".

Om vårdslöshet från ovanboende: Jag har ej avtal/relation med grannen; varför ej ställa kravet mot styrelsen vilken äger relationen?

Vad jag förstår är felet efter överlämningspunkten.

Hälsningar

Rätt-bostad

Admin 2013-12-27 18:54

Varför betala för en skada orsakad av grannen?

Som Harald säger, en vanlig fråga.
Citat:

Ursprungligen skrivet av Harald (Inlägg 48683)
Har ingen agerat vårdslöst (olyckshändelse): Grannen bekostar sina skador (ytskikt, ny maskin), föreningen sina (stomme, bjälklag, upptorkning, friläggande), och du dina skador (dina ytskikt).

Har grannen varit vårdslös och vållat skadan: Varje part (förening och drabbade grannar) återkräver sina kostnader från grannen enligt skadeståndslagen.

Jag vet att denna otroliga situation ibland uppstår. Svårt att säga vad som är normalfallet, men om jag drabbats av en dylik skada från en grannes tvätt/diskmaskin hade jag gått hela vägen och inte tagit någon notis om grannen varit vårdslös eller ej. Det kan man göra på olika sätt, men ett sätt är att hävda att om skada uppstått så har grannen varit vårdslös. Punkt slut. I ditt läge hade jag alltså arbetat för att grannen ska ersätta allt, t.o.m. åldersavdraget. Jag som drabbats hade alltså inte betalat en krona för återställningen. Men det är upp till var och en vad man accepterar.

Gusten 2013-12-27 19:03

Det avgörande är ju trots allt om grannen verkligen varit vårdslös eller inte.
Om grannen bestrider skadeståndsskyldighet så får man i så fall bedöma om man vill gå vidare
med en skadeståndsprocess i domstol och försöka styrka att grannen varit vårdslös.

Korsdraget 2013-12-27 19:32

Vatten från ovan

Citat:

Ursprungligen skrivet av Rätt-bostad (Inlägg 48688)

Om vårdslöshet från ovanboende: Jag har ej avtal/relation med grannen; varför ej ställa kravet mot styrelsen vilken äger relationen?

Vad jag förstår är felet efter överlämningspunkten.

Men du bor i en Brf? Du resonerar som om du bor i hyresrätt. Detta är ett forum för oss i bostadsrätt, dvs vi som äger och förvaltar tillsammans. Att vi ska samarbeta står i våra avtal, - stadgarna.

Du har f ö flera relationer till grannen. Just nu diskuterar vi din vattenrelation. vilket är en fysisk relation via rören mellan er.
Sen delar ni ju på kostnader mm. Kanske rör detta hela fastigheten. Det är ju som sagt bostadsrätt, inte hyresrätt.

Tydligen är det viktigare att vara domare över grannen än att snabbt rätta till skadan som kanske t o m din granne inte känner till. :18:

Skadeanmälan är pkt nr 1.
Därefter kommer punkt nr 2, anmäla till försäkringsfråga.
Vårdslöshet eller annat: är det verkligen intressant i nuläge.

Den som inte gör skadeanmälan är iofs vårdslös.
Tänk på det. Det skulle nog jag göra fort som bara attan.
Korsdraget

Harald 2013-12-27 20:00

Citat:

Jag har ej avtal/relation med grannen; varför ej ställa kravet mot styrelsen vilken äger relationen?
När man ingår i en brf, är man tätt sammanbundna med varandra både via lag och stadgar. Du och din granne har ju lovat varandra att underhålla/reparera på sådant sätt att grannarnas lägenheter ej skadas, eller hur?

Ni har lovat varandra att ej störa varandra, mer än vad som skäligen bör tålas.

Ni har lovat varandra att utöva lika tillsyn till alla ni tar hem, vänner, hantverkare eller familjemedlemmar, så att dessa ej stör era grannar eller förstör något i föreningen.

Ni har lovat varandra, att var och en försäkrar sin del, och tar sitt ansvar för sina skador, varthän dessa än må komma.

Tillsammans med övriga grannar, har ni utsett en grupp medlemmar att utgöra föreningens styrelse, vilken bl a har till uppgift att kontrollera att varje medlem uppfyller sitt åtagande.

Styrelsen är ingen suverän funktion som finns från början. Den består av medlemmar, och hade inga medlemmar funnits, så hade heller ingen styrelse funnits.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:14.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare